Näin aktiivisena pelaajana valitsin yllättäen seurattavaksi verkkoyhteisöksi jotain, joka liittyy peleihin. Itse peli ei minua niinkään verkkoyhteisönä välttämättä kiinnosta, joten keskitynkin sen vuoksi ylläpidettäviin foorumeihin. Näitä foorumeita olisi vaikka millä kielellä mutta sattuneesta syystä laajin ja helpoiten luettavissa olevat ovat pelin US eli jenkkifoorumit. Peli on tietenkin World of Warcraft ja foorumit löytyvät osoitteesta http://forums.worldofwarcraft.com.

Pelin foorumit on jaettu aihepiireittäin, ja niiden seuraaminen on vaivatonta, joskin tiettyinä aikoina aiheiden seuraaminen saattaa olla enemmän kuin vaikeaa postien määrän vuoksi. Itse en toimintaan kyseisillä foorumeilla voi osallistua, joten tyydynkin ihan pelkästään seuraamaan mitä kaikkea mainota sinne kurssin aikana mahdollisesti kirjoitellaan.

Verkkoyhteisön tunnusmerkkejä katselen HETKY:n 4/2001 julkaiseman "Verkkoyhteisö - mikä se on ja mitkä ovat sen kulmakivet?"-artikkelin avulla. Nieminen jakoi verkkoyhteisön ehdot näppärästi kahdeksaan osaan, joista mielestäni ainakin seuraavat ovat löydettävissä seuraamiltani foorumeilta.

1. Yhteisöllä on tarkoitus. Tämä lienee itsestäänselvää, yhteisön tarkoitus on vaihtaa mielipiteitä, sekä tietoa pelin suunnittelijoiden ja toisten pelaajien kanssa.

2. Yhteisöllä on yhteisiä ratkottavia asioita tai ongelmia. WoW:in foorumit lienevät paras ja ainoa tapa saada yhteyttä kaikkiin pelin ylläpitämisen vastuuhenkilöihin, jonka kautta myös vuorovaikutteisen palautteen antaminen on mahdollista.

3. Yhteiset uskomukset ja tarinat lisäävät yhteisön jäsenten keskinäistä kunnioitusta. Ei liene epäselvää, että pelin sisäiset yhteisöt, ns. killat, ovat luoneet eräänlaisen hierarkian, joissa parhaiten menestyneiden pelaajien ja pelaajayhteisöjen jäseniä ja saavutuksia joko kehutaan tai haukutaan.

4. Yhteisöllä on identiteetti, joka voi olla voimakkaasti julkituotu tai kätketty. Seuraamallani keskustelualueella on yhteisöllä kaiksi identiteettiä, pelin 2 'puolta' tai ryhmää, "Alliance" ja "Horde".

5. Yhteisöllä on selkeästi määritellyt rajat. Vain pelin US-version ostaneet pelaajat ja pelin ylläpitäjät voivat osallistua keskusteluun.

7. Yhteisön määrämuotoiset käyttäytymistavat. Näitä onkin sitten useampia, joista tässä "parhaat" palat.

Siinä muutama pikaisesti muistiin putkahtanut määrämuotoisten käyttäytymistapojen muovaama juttu. Veikkaanpa, ettei peliä pelaamattomat noista hirveästi innostu.

8. Henkilösuhteiden ja tapahtumien historia rakentaa yhteisön elinkaaren. Ellei henkilösuhteiden kautta suoranaisesti, niin ainakin välillisesti tämäkin toteutuu pelihahmojen ja heidän tapahtumahistorioidensa kautta. Kerran keskustelualueelle eksyneet eksynevät sinne uudestaan, jossei muuten, niin kertaamaan tai kertomaan pelissä näkemiään ja kokemiaan asioita.

 

Siinäpä sitä purtavaa, kyllä kyseinen paikka minusta verkkoyhteisöltä vaikuttaa.

Laitetaan tänne vielä lähteeksi tuo HETKY 4/2001, eli http://www.hetky.fi/hetky0401.pdf .